Aktywne kosmetyki wśród produktów spożywczych

Krystyna Majewska, Dorota Olender, Anna Pawełczyk, Tomasz Zaprutko, Justyna Żwawiak, Lucjusz Zaprutko

 

Słowa kluczowe: kosmetyki naturalne, produkty spożywcze, mleko, miód, czekolada, kawa, herbata, piwo, kawior

Key words: natural cosmetics, food products, milk, honey, chocolate, coffee, tea, beer, caviar

 

Streszczenie: Naturalne surowce spożywcze to bogate źródło różnorodnych związków kosmetycznie aktywnych, które determinują ich cenne i pożądane właściwości. Do najchętniej wykorzystywanych produktów należą mleko oraz jego przetwory, miód i czekolada, kawa i herbata, a także piwo oraz kawior. Wymienione wyroby to źródło cennych witamin, mikro- i makroelementów, białek i aminokwasów, prostych węglowodanów, kwasów tłuszczowych, fosfolipidów, antyoksydantów oraz czynnych kosmetycznie alkaloidów takich jak kofeina i teobromina. Związki te działają m.in. wzmacniająco oraz osłaniająco na skórę i włosy, są składnikami preparatów nawilżających, peelingujących i antycellulitowych, działają przeciwstarzeniowo i chronią przed promieniowaniem UV. Omówione produkty spożywcze stanowią powszechnie dostępne, wielokierunkowo i kompleksowo działające, naturalne składniki kosmetyków, które w szybkim tempie wkraczają na rynek kosmetyczny, jednocześnie doskonale wpisując się w aktualnie obowiązujący „naturalny” styl życia.

Summary: Natural food resources are known as a rich source of several cosmetically active compounds, which determine their precious and desirable properties. Among the most frequently used products are milk and dairy products, honey and chocolate, coffee and tea as well as beer and caviar. Mentioned products are the source of precious vitamins, micro- and macroelements, proteins and aminoacids, common carbohydrates, fatty acids, phospholipids, antioxidants and cosmetically active alkaloids like caffeine and theobromine. These compounds have among others strengthening and shielding properties, especially for skin and hair. They are components of moisturizing, peeling and anticellulitic cosmetics. They have anti-ageing and protective against UV rays properties. Discussed grocery products are generally available, multidirectional and complex active natural ingredients of cosmetics. These substances become very popular in the cosmetic business and what is also important, that they are much closed to the "natural" style of life, which is very desirable nowadays.

 

POBIERZ PDF